تحقیق آموزش و پرورش ایران

...دانلود...

تحقیق درباره آموزش و پرورش ایران

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 63

آموزش و پرورش ایران

در کشور ما ایران، فراگیرترین نهادی که به امر آموزش و تربیت نیروی انسانی می پردازد، وزارت آموزش و پرورش است که نزدیک به یک چهارم جمعیت ایران را تحت پوشش خود قرار داده است. هفته گذشته سال تحصیلی 85-86، برای حدود 15 میلیون دانش آموز مقاطع مختلف، 6 میلیون نفر در مقطع ابتدایی، 4 میلیون و 300 هزار نفر در مقطع راهنمایی تحصیلی و 4 میلیون و 600 هزار نفر در مقطع متوسطه و پیش دانشگاهی، در کنار 1 میلیون و , هزار 180 معلم آغاز شد. که بر اساس اعلام خبرگزاری ایلنا در 48 هزار مدرسه و 455 هزار کلاس درسی به امر تحصیل اشتغال دارند.

از میان 15 میلیون دانش آموزکشور، یک میلیون و 200 هزار نفر اختصاص به نوآموزانی دارد که نخستین سال تحصیلی خود را امسال آغاز کردند. ر قرن 21، در نظام ولایت فقیه، یک چهارم از جوانترین مقطع سنی جمعیت ایران، در شرایطی به امر تحصیل مشغول است که تصور آن نیز برای انسان مشکل و موجبات حیرت است. مشکلات کیفی آموزش در ایران، در کنار کمبودهایی کمی، از قبیل وجود 32 هزار مدرسه تخریبی و خطرآفرین و 26 هزار و 610 مدرسه غیرمقاوم و هزینه های آموزشی و شهریه های سر سام آور و نیز وجود نابسامانیهای از قبیل اعتیاد، مواد دخانی، مسائل جنسی، خشونت، فقر و سوء تغذیه و… از جمله آسیبهایی است که جوانترین قشر جامعه ما در معرض آن قرار دارند. نگارنده در طی 3 مقاله، 2 بخش را به کمبودهای کمی آموزش و پرورش کشور اختصاص و در بخش سوم به بررسی مشکلات کیفی آموزش در ایران در پرتو کمبودهای کمی آن میپردازم. بودجه آموزش و پرورش ایراندر بخش آموزش و پرورش که در هر کشوری کلید توسعه پایدار و مبنای رشد و پیشرفت جامعه است، ملاحظه می شود که در ایران همواره به دلیل کثرت نیروی انسانی و گستره وسیع دامنه عملیات آن، بودجه آموزش و پرورش با کسری مواجه است. در سال 84 آخرین سال حکومت خاتمی این وزارت خانه با کسری شدید 3300 میلیارد تومانی مواجه بود و بودجه سال 85 با وجود افزایش تعداد دانش آموزان و بالتبع افزایش نیازها تنها 1700 میلیارد تومان از کسری 3300 تومان را تامین کرده است. بنابراین هنوز وزارت آموزش و پرورش با کسری بودجه روبرو است. شایان توجه است درحالی که بودجه وزارت آموزش و پرورش در امسال تنها 15 درصد افزایش داشته است، بودجه برخی نهادهای مذهبی تا 200 درصد افزایش یافته است ! محمدرضا محدث معاون از برنامه ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: طی سالهای ‪ 1370 ‬تا ‪ 1374 ‬این وزارتخانه از لحاظ اعتباری دوران رکود را گذارند و بدترین دوران سال ‪ 1383 ‬بود که سهم این وزارت آموزش و پرورشاز تولید ناخالص ملی به ‪ 2/5 ‬ درصد رسید. اکنون سهم این وزارتخانه از تولید ناخالص ملی از ‪به 3 درصد ارتقاء یافته است و محمود رشیدی ‘وزیر’ آموزش و پرورش نیز اعلام کرد که بودجه سال 85 آموزش و پرورش را قریب به 6 هزار و 100 میلیارد تومان اعلام کرد. برای اینکه وضعیت نابسامان آموزش و پرورش کشور مشخص گردد لازم است خاطر نشان خوانندگان محترم سازم که در سال 59 در دوران اولین حکومت منتخب و آزاد ملت که برنامه عدم وابستگی به فروش نفت و کاستن از حجم آن را به اجرا در آورده بود و کشور دچار جنگ نیز میبود و خرانه کشور همچون سال 85، از اضافه درآمدهای میلیاردی از قبل قیمت 70 دلاری هر بشکه نفت برخوردار نبود، سهم آموزش و پرورش را از تولید ناخالص ملی صرفا بعلت اهمیتی که حکومت وقت برای رشدکیفی نیروی انسانی قائل بود، 4.3 درصد قرار داده بود. کمبودهای کمی در مدارس کنونی زمانی بخوبی آشکار میگردند که بدانیم برای رییس سازمان آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در مصاحبه با ایرنا ‘ متوسط سرانه دانش – آموزی برای مقاطع سه گانه تحصیلی دراین استان را ‪ 110 ‬هزار ریال ذکر میکند ومی افزاید که این رقم برای حمل یک بشکه نفت در زمستان به مدارس روستایی آذربایجان شرقی هم کافی نیست ! و مجموع ‪ 80 ‬میلیارد ریال سرانه دانش آموزی این استان در بین ‪ 750 ‬هزار دانش آموز مشغول به تحصیل این استان تقسیم میگردد. ‘دراین میان در مقام مقایسه در سال 84، در دوره خاتمی بودجه دبیرخانه مرکزی ائمه جمعه را به میزان 100 میلیارد ریال افزایش داد و میزان بودجه نهادهای مذهبی در بودجه سال ‪ 85 در دوره احمدی نژاد به طور متوسط ‘صد در صد’ افزایش یافته است ! کلاسها ی مخروبه و آموزشگاه هاو فاصله 50 درصدی تا حد مطلوبمدیرکل دفتر پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش’ از حضور 15 میلیون دانش آموز و حدود یک میلیون نفر جمعیت فرهنگی در 596 هزار و 370 کلاس درس در مدارس سراسر کشور خبر داد. تعداد آموزشگاه های سراسر کشور را 85 هزارو 455 باب مدرسه اعلام کرد و گفت: این تعداد مدرسه در محاسبات آموزش و پرورش و با در نظر گرفتن شیفت های آموزشی 150 هزار نوبت آموزشگاهی محسوب می شود و برای رسیدن به حد مطلوب آموزشی با کمبود 50 درصدی آموزشگاه روبرو هستیم. سال تحصیلی 85-86 درحالی آغاز می شود که 26 هزار و 610 مدرسه غیرمقاوم، 32 هزار مدرسه تخریبی و خطرآفرین و 5 هزار مدرسه در کل کشور استیجاری هستند. ‘درواقع از مجموع 15 میلیون جمعیت دانش آموزی ایران تعداد 9 میلیون و 200 هزار نفرشان از آموزش مناسب برخوردار نیستند و در مدارس دونوبته تحصیل می کنند. برای حذف تمام مدارس دو نوبتی، 210 هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که تاکنون هیچ اعتباری به آن اختصاص نیافته است. مطابق اظهار نظر معاون سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، در حال حاضر 152 هزار و 484 کلاس در کشور در شرایط 2 نوبته قرار دارند. 300 میلیارد تومان تعهد خیرین مدرسه ساز امسال نیز همانند سالهای تحصیلی گذشته سهم بزرگ و تاثیرگذار خود را در تحویل مدارس ایفا کرده اند. 30 درصد مدارس احداثی کشور توسط خیرین بنا شده است.

...دانلود...
لینک کمکی