پرسشنامه بررسی مدیریت آموزشی در مدارس شاهد شهر تهران

...دانلود...

دسته: مدیریت

فرمت فایل: doc

حجم فایل: 41 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 5

دانلود پرسشنامه رشته مدیریت

پرسشنامه بررسی مدیریت آموزشی در مدارس شاهد شهر تهران

« روایی » و « اعتبار » پرسشنامه

بطور کلی، روایی یک آزمون، بستگی به این دارد که تا چه میزان، آنچه را که مدعی اندازه گیری آن است، اندازه می گیرد. روایی، انواع گوناگون دارد که در این تحقیق، « روایی محتوا » مدنظر می باشد. ملاک ارزیابی محتوا، قضاوت گروهی از متخصصان هر یک از رشته هاست که در مورد دقت و صحت آن داوری کنند. (بست، 1370، ص 262) منظور از اعتبار، ثبات و پایایی اندازه گیری در زمانهای مختلف است. بدین معنی که نمره های آزمون های معتبر، صرفنظر از آنچه که اندازه می گیرند، با تکرار آزمایش در دفعات مختلف با هم قابل مقایسه اند. بنابراین اگر یک آزمون در دفعات مختلف تکرار شود نتیجه یکسان خواهد بود، جهت اندازه گیری اعتبار یک آزمون از آزمون تحلیل کرنباخ استفاده می شود. روایی پرسشنامه سبک رهبری توسط چندین تن از اساتید و کارشناسان تأیید گردیده است و جهت اندازه گیری پایایی این پرسشنامه اقدام به اجرای مقدماتی پرسشنامه در بین 30 نفر از افراد جامعه آماری گردید. نتیجه حاصل شده توسط برنامه نرم افزاری spss که الفای کرنباخ را 82/0 نشان می دهد پایایی پرسشنامه را کاملاً تأیید می کند. (8203/0 =Alpha)

در مورد پرسشنامه دوم که میزان رضایت شغلی را از کار خود مورد بررسی قرار می دهد از پرسشنامه استاندارد شده مینه سوتا که از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است استفاده گردیده است. « رابرت گاین » استاد روانشناسی دانشگاه ایالتی با ولینگ گرین در اوهایو، ضمن ارزشیابی این پرسشنامه، اظهار می دارد: در این پرسشنامه، احتمالاً به دلیل اینکه موضوعات مطرح شده در یک مقیاس، از نظر معنی خیلی به هم نزدیکند، ثبات درونی، بطور کلی بالاست، در مورد پایداری، شواهد کمتری وجود دارد. با این حال، گزارشاتی که تاکنون رسیده، پیشنهاد می کند که امکان ندارد پاسخ افراد، سریعتر از میزان رضایتی که منعکس می کنند، تغییر کند.

شاهد دیگر بر روایی و اعتبار پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا (MSQ) اظهارات، « آرنولد و فلدمن » در این زمینه است. بنا به اظهار آنان یکی از عللی که باعث شده پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا مهم تلقی شود، روایی و اعتبار آن است. آرنولد و فلدمن عقیده دارند که این ابزارها همان چیزی را می سنجند که قصد سنجش آنرا دارند. از طرفی عناصر این پرسشنامه قویاً به یکدیگر ارتباط داشته و از لحاظ روایی مقدم بر سایر ابزارهای سنجش شغل است. از نظر اعتبار، این ابزار نشان داده است که نتایج نامتناقض و با ثباتی ارائه می کند. (آرنولد، 1986، ص 87)

این پرسشنامه در ایران نیز توسط پژوهشگران در تحقیقات مختلف سازمانی و به خصوص در پایان نامه های تحصلیی دانشگاهی مورد استفاده قرار گرفته و روایی و اعتبار آن مورد تأیید می باشد.

...دانلود...
لینک کمکی